اتاق خبر ۲۴ :

در حال حاضر درون بازار کشور ایران شرایط و موقعیت خودروها بـه گونـه ای شده هست که آن اتومبیل های کـه برای قشر متوسط جامعه مـی باشد(مانند خودروهای هیوندای و کیـاموتورز و تویوتا … ) و باید قیمتی مناسب داشته باشد (اغلب با بهایی پایین تر از ۳۰٫۰۰۰ دلار درون بازارهای جهانی) درون بازار کشور ما با قیمت هایی نجومـی لقب خودروهای لورا گرفته اند و به فروش مـی رسند کـه این افزایش قیمت گاها که تا مرز بیش از ۱۰۰ مـیلیون تومان بـه فروش مـی رسند .

اگر بخواهیم درون این خصوص مثالی را ذکر نماییم مـی توانیم بـه خودروی هیوندای اکسنت ۲۰۱۶ اشاره نماییم . برلیانس 230 بهتر است یا تندر 90 این خودرو درون بازارهای جهانی دارای قیمتی معادل ۱۵٫۰۰۰ دلار مـی باشد درون حالی کـه در کشور ما درون حدود ۱۰۰مـیلیون تومان خریدوفروش مـی گردد .

همـین موضوع و البته قوانین نانوشته بازار خودرو درون ایران موجب مـی‌شود خودروسازان به منظور ارائه یک محصول ارزان قیمت‌تر بـه بازار ایران، برلیانس 230 بهتر است یا تندر 90 سراغ گزینـه‌های چینی یـا مونتاژ برخی محصولات قدیمـی‌تر برندهای معتبر خودروسازی بروند. برلیانس 230 بهتر است یا تندر 90 برلیـانس H330 و تندر ۹۰ اتوماتیک ازجمله خودروهایی هستند کـه با استفاده از همـین فرمول بـه بازار ایران راه پیدا کرده‌اند، اما با توجه بـه این کـه این دو محصول پارس خودرو و ایران خودرو درون نمونـه‌های مجهز بـه جعبه‌دنده اتوماتیک از برچسب قیمتی تقریبا مشابه بهره مـی‌برند، حتما دید کدام گزینـه به منظور خرید عاقلانـه‌تر است؟ بـه بیـان ساده‌تر، حتما ببینیم آیـا مـی‌توان از فرانسوی مغرور چشم پوشید و تازه وارد چینی را انتخاب کرد؟

بیشتر بشناسیم

شرکت خودروسازی برلیـانس اتو (Brilliance Auto) چین کـه این روزها با سه محصول درون بازار ایران حضور دارد، از خودروسازان معتبر این کشور بـه شمار مـی‌رود کـه در طول تاریخ خود با خودروسازانی همچون ب ام و (از سال ۲۰۰۲ از طریق جوینت ونچر BMW-Brilliance)، تویوتا (در دهه ۹۰ مـیلادی به منظور ساخت مـیکرو ون‌ها) و نـهایتا سایپای ایران (از سال ۲۰۱۵ به منظور تولید سری H300 و H200) همکاری داشته است. آمارها حاکی از آن هست که برند برلیـانس درون سال ۲۰۱۳ (در بازار چین) توانسته بـه رتبه دهم فروش درون بین برندهای خودروسازی چینی دست یـابد.

مدت چندان زیـادی از عرضه H330 ـ سدان سایز متوسط این خودروساز ـ بـه بازار ایران نمـی‌گذرد و از آنجا کـه این محصول از ظاهری نسبتا خوب درون بین دیگر خودروهای چینی موجود درون کشور بهره مـی‌برد، احتمال موفقیت آن درون بازار داخلی زیـاد است، اما درون شرایطی کـه شما با پرداخت مبلغی مشابه قادر بـه خریداری یک تندر ۹۰ اتوماتیک باشید، حتما مسائل سلیقه‌ای را درون نظر گرفت.

در واقع از دید بسیـاری از مصرف‌کنندگان ایرانی رنو لوگان (معروف بـه تندر۹۰) از نظر طراحی ظاهری چندان اغواگر و دوست‌داشتنی نیست و تنـها دوام مناسب، کیفیت ساخت و در نـهایت فضای کابین و بار این خودروست کـه عمده خریداران تندر ۹۰ را بـه سمت این گزینـه مـی‌کشاند. برلیـانس با جلوپنجره کلیوی کـه شبیـه محصولات ب‌ام‌و نمود مـی‌کند و همچنین استخوان‌بندی عادی‌تر بدنـه نسبت بـه لوگان کـه یک «ناچ بک خانوادگی» بـه شمار مـی‌رود، احتمالا عامـه‌پسندتر است.

رقابت با اشتراکات فراوان

تندر۹۰ اتوماتیک همچون نمونـه دنده‌ای از پیشرانـه چهار سیلندر ۶/۱ لیتری بـه همراه نـهایت قدرت ۱۰۵ اسب بخار درون ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و گیربچهار سرعته اتوماتیک بهره مـی‌برد.

این درون حالی هست که درون برلیـانس H330 تازه وارد شاهد یک موتور چهار سیلندر ۵/۱ لیتری با قدرت ۱۰۳ اسب بخار درون ۵۸۰۰ دور بر دقیقه و مشابه تندر۹۰، یک جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک هستیم. همان‌طور کـه از اعداد ذکر شده درون سطرهای بالا نمایـان مـی‌شود، این دو خودرو با توجه بـه اختلاف حجم موتور ناچیز ۱/۰ لیتری، قدرتی تقریبا مشابه تولید مـی‌کند کـه البته با توجه بـه بهره‌گیری از جعبه دنده‌های مشابه، بـه نظر مـی‌رسد شتاب و کشش این دو خودرو تقریبا یکسان باشد، اما توجه داشته باشید تندر۹۰ گشتاور و نـهایت قدرتی بالاتر (هر کدام دو واحد!) از برلیـانس تولید مـی‌کنند و با توجه بـه این کـه محصول ایران خودرو ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر هست و از جعبه دنده بهتری بهره مـی‌برد، تندر۹۰ لذت رانندگی بالاتری نسبت بـه H330 بـه شما ارائه خواهد کرد. هر چند بـه دلیل ارتفاع پایین‌تر H330، این خودرو پایداری بهتری درون سرعت‌های بالا خواهد داشت و سرنشینان نیز احساس امنیت بیشتری دارند.

H330 درون نمونـه دنده‌ای از ترمزهای کاسه‌ای درون اکسل عقب بهره مـی‌برد، اما درون نسخه اتوماتیک این خودرو شاهد دیسک ترمز به منظور هر چهار چرخ بـه همراه سیستم ضد قفل ABS و سامانـه تقسیم نیروی ترمز بین چرخ‌های EBD هستیم. درون مقابل، تندر۹۰ به منظور چرخ‌های عقب از ترمز کاسه‌ای بهره مـی‌برد کـه این موضوع درون ترمزهای ناگهانی تاثیر منفی خواهد داشت. هرچند درون سیستم ترمز این خودرو نیز شاهد دو سامانـه ABS و EBD هستیم و برای ترمزهای جلوی آن سیستم خنک کاری درون نظر گرفته شده است.

از کابین بی‌روح تندر که تا امکانات برلیـانس

در کابین این دو خودرو نیز وضع مشابه ظاهر آنـهاست. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و کاستی‌های لوگان را مـی‌توان درون طراحی کابین بسیـار بی‌روح و ساده آن دید. فضایی سراسر پوشیده از رنگ خاکستری بـه همراه کنسول مـیانی تخت و به دور از هر گونـه هیجان و البته امکانات رفاهی ساده‌ای همچون شیشـه‌بالابر‌های برقی درون جلو و عقب، آینـه‌های برقی به‌همراه گرمکن، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر همراه با ریموت کنترل، تنظیم دستی صندلی‌ها بـه همراه تنظیم ارتفاع صندلی راننده، چراغ مطالعه جلو، سیستم تهویـه مطبوع دستی و در نـهایت سیستم پخش صوت بـه همراه بلندگوهای درون جلو و قابلیت پخش MP3 از روی USB یـا CD، چیزی هست که با ورود بـه کابین تندر۹۰ دریـافت مـی‌کنید، اما درون مقابل، برلیـانس H330 با توجه بـه این کـه سن و سال کمتری نسبت بـه رنو لوگان دارد از طراحی کابین بهتر و امکانات بیشتری بهره مـی‌برد.

این خودروساز چینی به منظور کابین این خودرو از دو تریم رنگی کرم و مشکی بهره گرفته کـه البته هر چند آنچنان هم جذاب و اغواگر طراحی نشده، اما نسبت بـه چیزی کـه در تندر۹۰ مـی‌بینیم مدرن تر است. برلیـانس H330 از حیث امکانات رفاهی نیز یک سر و گردن بالاتر از تندر۹۰ قرار مـی‌گیرد و در نمونـه دنده اتوماتیک آن کـه کامل‌ترین نسخه این خودرو محسوب مـی‌شود، شاهد امکاناتی همچون کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویـه مطبوع اتوماتیک (دستی درون مدل دنده دستی)، سنسور دنده عقب، بالا رفتن خودکار شیشـه‌ها هنگام قفل درها، تنظیم دستی صندلی‌ها بـه همراه تنظیم گودی کمر، سیستم صوتی بـه همراه ورودی CD، USB و Aux و پخش صوت از طریق شش بلندگو، تنظیم برقی آینـه‌های جانبی، مـه جلو، سیستم ورود بدون کلید بـه همراه استارت دکمـه‌ای، غربیلک چرمـی فرمان بـه همراه دکمـه‌های تنظیم صدا و… به‌چشم مـی‌خورد کـه با توجه بـه موارد ذکر شده، تندر ۹۰ از این حیث هیچ حرفی به منظور گفتن درون مقابل محصول برلیـانس ندارد، اما توجه داشته باشید تندر۹۰ سواری بهتر و فضای کابین جادارتری را بـه شما ارائه مـی‌دهد و بیش از هشت سال حضور این خودرو درون بازار ایران، دوام آن را تضمـین مـی‌کند.

: برلیانس 230 بهتر است یا تندر 90




[تندر90 اتوماتیک بهتر هست یـا برلیـانس ؟ - پارس خودرو | PARS ... برلیانس 230 بهتر است یا تندر 90]

نویسنده و منبع: پارس خودرو | تاریخ انتشار: Sun, 24 Jun 2018 09:23:00 +0000